Dit is de allerlaatste #kommaarop, dus vragen wij ons af: Wat was er leuk en leerzaam aan?

De laatste #kommaarop was van 7 april 2017 en ging over het verschil tussen wat we willen en wat we feitelijk doen. Daarna werd het even stil op deze website. En deze oktober editie zal de allerlaatste #kommaarop zijn. Hoezo? Dat zit zo…

Tekst Game Over - afbeelding bij laatste #kommaarop blog

Agnes, Tessa en ik (Sonja) merkten dat het een ‘moetje’ begon te worden, iedere maand #kommaarop’en. Dat gevoel hadden we al een tijdje, voordat we uiteindelijk in mei besloten om er een punt achter te zetten. Even een stukje achtergrondinformatie:

Agnes en Tessa zijn van start gegaan met deze blog in de zomer van 2013 – Hoe ‘kom maar op’ geboren werd. Zij daagden elkaar uit met een opdracht rondom een bepaald (ondernemers)thema. Dat vond ik zo leuk, dat ik meedoe sinds december 2013.

We zijn dus al aardig wat jaartjes bezig

Gedurende die tijd ontwikkelde ieder van ons zich verder als zelfstandig ondernemer. Dat proces leverde vaak voer op voor de maandelijkse #kommaarop’s en sommige edities maakten heel wat reacties los, zoals:

Maar op een gegeven moment is het gewoon ‘op’. Het enthousiasme is zoetjesaan weggeëbd. En dan zit er wat ons betreft maar één ding op: stoppen. Maar dat stoppen doen we wel graag met een KLAPPER. 😉

Vandaar deze allerlaatste #kommaarop. We gaan er nog één keertje helemaal voor en stellen onszelf de toepasselijke slotvraag:

Wat was er leuk en leerzaam aan het #kommaarop’en?

Of je nou één of meerdere keren mee hebt ge-#kommaarop-d, we horen, zien of lezen graag jouw antwoord! Knip, plak, teken, fotografeer, vlog en/of schrijf erop los en plaats vrijdag 6 oktober een linkje naar jouw websitepagina als reactie op deze blog.

Hieronder staan vrijdag 6 oktober 2017 de blogs van Agnes en Tessa.
In de reacties onderaan deze blogpagina vind je tegen die
tijd de linkjes naar de blogs van andere deelnemers.
Vanaf vrijdag delen we de blogs op Twitter met de hashtag #kommaarop.

 

Agnes:

Wat hebben we onszelf bestookt met vragen en uitdagingen afgelopen jaren! Tessa en ik begonnen ooit met alleen beelden, vervolgens kwam Sonja erbij en groeide #kommaarop uit tot het stellen en beantwoorden van ondernemersvragen. De vragen kwamen meestal op ons pad of werden ons via Twitter in de schoot geworpen.

Toen we met #kommaarop begonnen was ik ook nog maar net begonnen op mijn weg als ondernemer. Met het hardop dingen afvragen dwongen we onszelf tot nadenken, wat vind ik hier nu van, wat is mijn visie hierop? Naar mate de week vorderde had het onderwerp een beetje geweekt en kwam – meestal op vrijdagochtend – de vraag ‘oke en hoe ga ik dit nu verbeelden of verwoorden?’ In het begin fotografeerde ik veel, later kwam daar illustratie bij, soms ook in woorden, net wat paste, waar ik zin in had of ja, ik geef toe, soms ontbrak de tijd en werd de uitvoering iets simpeler dan ik zou willen.

De #kommaarop heeft veel dialoog gebracht. De dialoog kwam vaak al op gang op Twitter nadat we de vraag hadden vastgesteld, tussen ondernemers en niet-ondernemers. Het maken en lezen van bijdragen van anderen bracht inzicht en verrassing. Vaak was er uiteindelijk wel een soort gelijkgestemdheid op welke manier dan ook. Vervolgens refereerde ik in de weken erna vaak nog in gesprekken met ondernemers naar de #kommaarop. Zoiets is dan ergens in je onderbewuste aanwezig en zodra je het dan naar buiten hebt gebracht komen dienen de inzichten zich ‘ineens’ aan.

We stoppen nu met deze #kommaarop-serie. Niet dat die vragen dan stoppen maar de vorm waarin we dit deden. Persoonlijk merkte ik dat ik de laatste tijd meer behoefte had aan zo nu en dan persoonlijk contact en daarin het uitwisselen van ervaringen. Zo ontstond vorig jaar de ondernemerskoffie in Utrecht en vorig zomer ook een live kommaarop. Eigenlijk met eenzelfde basis: ruimte voor vragen, diepgang, luisteren naar elkaars ervaringen. Sommigen ontmoetten elkaar bij deze gelegenheden voor het eerst maar volgden elkaar al op Twitter. Online met elkaar optrekken schept een band en offline praat je dan eigenlijk zo verder. Kortom, we hebben denk ik een mooi netwerk opgebouwd en verstevigd, ik zie jullie graag on- of offline, waar dan ook!

Tessa:

We sluiten het vandaag af terwijl we al stiekem en stil gestopt waren. De laatste. Ik hou niet van laatsten. Net als ik niet hou van afscheid.

Hoewel ik wel hou van een stil einde is het ook meteen iets wat ik leerde door kommaarop. Als het moeite gaat kosten is het goed om eens te bedenken waarom dat is.

In dit geval hebben we het zelf niet meer zo nodig. We begonnen de uitdagingen om na te denken, kritisch te zijn op onszelf, op het (ons) ondernemen.
Om het open te gooien, kwetsbaar te zijn en het er samen over te hebben en hulp te vragen. Ik ontdekte dat de vragen en onzekerheden waar ik mee zat niet alleen van mij zijn. Dat ze niet stom zijn maar erbij horen.

Ook ontdekte ik dat ik de antwoorden wel weet. Dat het helder wordt door het op papier te zetten en dat het fijn is om het met anderen te bespreken. Dat er niemand lacht om je domme onwetendheid.

Nooit eerder spiekte ik bij de kommaarop van Agnes als ze eerder klaar was dan ik maar dit keer spiekte ik wel. En, zoals bijna elke keer zie ik weer een gelijkenis. De behoefte aan het persoonlijk bespreken van de dingen die je tegenkomt. Niet wachten tot we het in de kommaarop kunnen gooien maar zelf in actie komen. De zaken die we hier altijd bespraken bespreek ik nu dagelijks met de medeondernemers in de Garage. Automatisch, als iemand zucht, tijdens de lunch, als iemand hulp vraagt of tijdens de borrel.
Of door gewoon iemand online even om advies te vragen omdat ik weet dat het kan.

Dat leerde ik namelijk ook, dingen vragen, dingen voorleggen. Ondernemers zijn namelijk superleuke mensen die anderen graag helpen.

Waar ik vooral veel aan had was het echt persoonlijk houden. Laten zien wie ik ben, hoe ik over zaken denk. Het hielp me om dat ook als ondernemer steeds meer uit te dragen. Daar steeds meer voor te staan. Echt alleen dingen doen die ik echt wil doen. Telkens opnieuw durven kiezen. Geen maskers. Dit is het. En dat is fijn!

Knallen met die laatste. Dat was het plan maar ik doe het niet, dat doet mijn hoofd vandaag al.

Want ook dat leerde ik. Je mag het jezelf soms makkelijk maken. Makkelijk betekent niet direct dat het minder goed is. Soms betekent het juist dat het beter is.

Dit is dan wel de laatste kommaarop. Het voelt goed. Als een afgeronde opleiding. Maar het is dan ook geen afscheid want we weten elkaar te vinden en dat is misschien nog wel veel fijner dan deze maandelijkse bijeenkomsten.

 

Sonja’s laatste kommaarop-post lees je hier. Sonja, dankjewel voor je enthousiasme in het met ons meebloggen elke maand, en ons herinneren als het alweer bijna tijd was voor een onderwerp én als wij creatieve chaoten nog niet klaar waren was er in ieder geval altijd al wat te lezen via jou, fijn! En dank ook aan alle andere medebloggers!

6 gedachtes over “Dit is de allerlaatste #kommaarop, dus vragen wij ons af: Wat was er leuk en leerzaam aan?

  1. Wat was het de eerste keer spannend om mee te doen met kommaarop! Maar wat ben ik blij dat jullie mij er daarna elke keer weer bij betrokken. Heerlijk om met jullie mee te lezen en een beetje (beter) te leren kennen. Jullie mogen trots zijn op jezelf. Ik hou graag contact mooie meiden! ❤

    Like

  2. Ook ik mocht vol trots 6x mee doen met de #kommaarop en zeker in het begin vond ik het spannend. Deed ik het wel goed genoeg bij al die doorgewinterde schrijvers en creatievelingen. Maar al snel kon ik dat loslaten want iedereen kon hier zichzelf zijn en iedere uiting werd warm ontvangen. Fijne contacten zijn er ontstaan. Mooie inspiratie gedeeld. Ik neem afscheid met deze video……zonder helemaal vaarwel te zeggen natuurlijk. https://coachable.nl/wat-was-er-leuk-en-leerzaam-aan-het-kommaaropen/

    Like

Geef een reactie

