Waar háál je de energie vandaan?

In de vorige kommaarop schreeuwden we van de toren, klommen we in het touw van de noodklok en hingen we de vlag uit.

Na alle reacties op bovenstaande uitdaging gaf Karin Winters ons direct de volgende:

“Waar haal je nou steeds die hele positieve energie vandaan? Zou wat mij betreft wel een volgende kommaarop vraag mogen zijn…”

Daarom, deze maand:

Waar haal je de energie vandaan om te ondernemen?

img_3816

Bedankt Karin, zo makkelijk was het nog nooit om een uitdaging te vinden.
Hoe makkelijk die vraag te beantwoorden is kun je hier vrijdag 7 oktober zien!
Doe je ook mee?
Knip, plak, teken, fotografeer, vlog en/of schrijf erop los en plaats vrijdag 7 oktober een linkje naar jouw blog als reactie op deze blog.

Meer lezen over de achtergrond van deze maandelijkse uitdagingen? Check over kommaarop.

Hieronder staan vrijdag 7 oktober 2016 de blogs van Agnes en Tessa.
In de reacties onderaan deze blogpagina vind je tegen die
tijd de linkjes naar de blogs van andere deelnemers.
Vanaf vrijdag delen we de blogs op Twitter met de hashtag #kommaarop.

 

Tessa:
“Zullen we toch nog naar het andere uitkijkpunt lopen?”
“Ja, laten we dat doen!”

Twee uur eerder lieten we ons nog op het gras vallen en trokken we met moeite onze kisten uit. Beide droegen we zo veel mogelijk argumenten aan om de ander dat verdiende biertje uit Gustav te laten pakken. 

Het was de laatste klim die we écht wilden doen.
De zon kijkt lachend op ons neer en onze benen doen pijn van vermoeidheid. 
Voor misschien wel de tiende keer zeg ik hoe vet ik het vond. Het uitzicht vanaf het kleine kerkje op de berg achter het stuwmeer. Het witte stralende plekje tussen al het groen waar van beneden al vaak naar hadden gekeken. 
Vervolgens het uitzicht vanaf het uitkijk en uitrust hutje wat je als je beneden staat maar vanaf één punt kunt zien.

“Ik moet daar naartoe!”

En dus gingen we.
 Op dag één overwon ik het eerste stukje hoogtevrees door toch over dat rotspaadje langs de diepe afgrond te klimmen. Diep ademhalend, mezelf toesprekend, niet kijkend naar de hoogte zwoegde ik mezelf omhoog. 
Zo snel mogelijk. Dan is het maar voorbij. Maar ik zal er komen. 
Ik was niet voor niets in de brandende zon al zo ver omhoog geklommen. Ik zou ook op die rotsen staan om een foto van Gustav te maken, daar beneden, heel klein, achter het stuwmeer.
Die foto maakte ik niet, mijn camera zat in mijn tas en die durfde ik niet van mijn rug te halen.

Maar ik was er! Ik stond er bovenop! Ik klom over het enge paadje!


Met een dikke grijns loop ik naar beneden, over smalle weggetjes tussen de hoge bomen.

Na wat bergwandelingen zonder enge stukjes is de klim naar het kerkje en uitzicht hutje weer een beproeving. Met mijn blik op de berg gericht loop ik zo snel mogelijk richting het stukje waar ik niet vlak naast de afgrond sta. 
Even bijkomen.
Van de warmte. Van de inspanning. Van de griezeligheid.
Alles op mijn eigen tempo. Ik ga niet zo snel maar ik ga. Opgeven is er niet bij. 
Het uitzicht lokt me, en toegegeven, ik geniet van de tocht, inclusief zere benen en enge stukjes.
Bang dat ik door de wind mijn evenwicht verlies en naar beneden kiepel leg ik het laatste stukje op handen en knieën af. Vanaf zittende positie maak ik wat foto’s van het uitzicht.

Als we naar beneden lopen ben ik doodop, mijn voeten en benen doen zeer en af en toe struikel ik bijna van vermoeidheid. Maar ik grijns, heb zin om te huppelen en ik voel de verslaving opkomen.
Twee uur later blijkt die verslaving er al volledig te zijn. De grootste vermoeidheid heeft mijn benen verlaten en het uitzichtpunt dat we nog niet gehad hebben gaat mijn hoofd niet meer uit.
 Dus zo gaan we even later de berg weer op voor de langste tocht.
Bij het beoogde uitzichtpunt ontdekken we dat het lang zo mooi niet is als het leek. Maar dat er wel nog een punt is, een stuk verderop.
Zonder twijfel klimmen we verder, de grote stokken die we uit het bos haalden helpen ons omhoog en zijn later onze steun naar beneden.

schermafbeelding-2016-10-07-om-16-56-50
Twee dagen later word ik nog af en toe wakker door mijn zere benen. Veel meer dan lezen en biertjes drinken in de schaduw doe ik niet. Ik ben moe. Ik rust uit en denk over de mooie tochten terwijl er ondertussen meer en meer plekken en tochten in mijn hoofd komen waar ik allemaal naartoe moet.

Hoe het zit met mijn energie voor het ondernemen? Vul voor elke berg, klim, wandeling, tocht, eng stuk een project in waar ik heel enthousiast van word en je hebt een aardig kloppend beeld.

Agnes:

sunshine

Koffie en even op internet koekeloeren. Oja, het is dierendag, goed excuus om even iets daarvoor te tekenen. Dierendag, dat is de koninginnedag maar dan voor dieren dus meteen lallen ze door mijn hoofd, ‘lalala, joehoe, hips!’ Oh ze gaan ergens heen, op een skateboardje, oh maar de krokodil is heel lang, dan moet hij op twee skateboardjes. De egel die zal het een zorg zijn wat voor dag het is, die is al aan z’n winterslaap begonnen.

dierendag_40

Later die dag zit ik op de fiets en zie ik onderweg allerlei vogels, vast onderweg naar een feestje, ‘la la la hips’ hoor ik ze jodelen. Ik grinnik.

De volgende dag ben ik zelf lichtelijk brak (niet van een feestje dit keer) en bedenk dat de dieren vast een kater moeten hebben dus teken ik hoe moe ik ook ben, een ‘worldanimalday, the day after’.

dayafter_400

‘Hoe bedenk je het..’ hoor ik vaak. De ideeën ontstaan vaak onderweg, het zijn dingen die ik hoor, zie of meemaak. Soms dingen, waar ik me aan erger maar door het dieren te laten doen of te zeggen maak ik het voor mezelf licht en niet zo serieus. Nou en dat is waar ik mijn positieve energie vandaan haal, ik vind het meestal jammer als het af is wat weer een goede reden is om iets nieuws te maken, looploop!

 

 

7 gedachtes over “Waar háál je de energie vandaan?

  1. Energie is een thema wat mij na aan het hart ligt omdat ik een donkere periode ken waarin het mij volledig aan energie ontbrak. Gelukkig ligt die periode al weer een tijd achter mij en weet ik tegenwoordig heel goed waar ik energie van krijg. Als jij mijn energiebronnen wil ontdekken maar vooral wil weten hoe ik zorg dat ik er genoeg van krijg in mijn dagelijks leven…..lees dan verder op https://coachable.nl/kommaarop-waar-haal-je-de-energie-vandaan/

    Like

Geef een reactie

