Wat is nu je allerbeste eigenschap?

Tessa:

image

Mijn superheldenkracht, man, wat vind ik t raar om daar zelf wat over te zeggen.
Zou ik t anderen vragen dan weet ik wel wat ik te horen krijg. Mijn aanstekelijke enthousiasme. De twinkeling in mijn ogen als ik het heb over dingen waar ik heel blij van word. Mensen die daar als vanzelf ook weer blij van worden. Dat is fijn, daardoor werken mensen graag met me samen, worden mij opdrachten gegund. Levensbepalend natuurlijk als ondernemer.

Toch is het voor mijzelf niet mijn superheldenkracht. Leuk die opdrachten maar als ik alleen op mn enthousiasme moet varen wordt het dobberen op een wilde zee zonder ooit ergens echt aan te komen.
Ik vaar graag rond, of misschien is t beter gezegd dat ik graag vooruit vaar. Al moet ik daarvoor eerst vaak wat rondjes varen.
Ik weet waar ik aan wil komen maar hoe? Dat is vaak die wilde zee. Die zee waar ik roekeloos mn boot in gooi en maar gewoon begin te roeien. Geen land in zicht. Onderweg vaar ik gewoon een aantal rondjes. Analyseer ik wat er gebeurt, waarom dat gebeurt, hoe het anders zou kunnen. Bedenk ik me waarom ik me blij/ zenuwachtig/ opgefokt/ bang of boos voel. Waarom ik het liefst afhaak, me juist vastbijt of ik eigenlijk maar een beetje dobber.

Mijn superheldenkracht is het vermogen te reflecteren. Tot ik misselijk ben van de rondjes die ik gevaren heb. Ik kan niet anders. Leerde het (vloekend) aan tijdens mijn SPH opleiding en studeerde (vloekend) er op af. Ging ik vervolgens in de TBS werken en daar begon het zo weer opnieuw. Praten met collega’s waarom je op een bepaalde manier handelt. Waarom iets je raakt, waarom je dingen lastig vindt. Wat maakt dat je bepaalde keuzes maakt. En ineens zag ik het nut. Het hielp me ontwikkelen. Groeien in mijn vak maar vooral als persoon. Ik leerde er handelen naar mijn gevoel. Het telkens analyseren van situaties leerde me dat mijn onderbuikgevoel klopte, altijd.

Door het analyseren blijkt ineens dat die boosheid eigenlijk teleurstelling is, dat het willen afhaken eigenlijk angst is. Dat het ergens invastbijten eigenlijk uit eigenwijzigheid zinloos tegen de stroom in roeien is.
Blijkt dat gevoel je soms ook voor de gek kan houden. Klinkt raar om dat te zeggen terwijl ik altijd zeg dat je je gevoel moet volgen.
Maar hé! Je hoeft niet roekeloos je gevoel te volgen. Leer te analyseren waar je gevoel vandaan komt, waarom je handelt zoals je handelt.
Durf eens kritisch in die spiegel te kijken. Het helpt je te bepalen waar je naartoe moet, wat je moet doen om blij te worden van je werk. Het helpt je ook om te bepalen hoe je dat het beste aan kunt pakken. Op die manier die bij jou past, zodat het klopt en goed voelt om te doen. Dan zien anderen ook dat het klopt. Dat je doet wat bij je past, dat je doet waar je blij van wordt. Dan worden ze als vanzelf weer aangetrokken door jouw enthousiasme.

Agnes:

Agnes

 

Er zijn voor de hand liggende eigenschappen, die aan het oppervlak drijven zoals Tessa ook schrijft maar alleen daarop kom je niet vooruit. Ik kan nog zo creatief zijn en fantastische ideeën hebben en nog zo vaak horen ‘oh wat ben je creatief Agnes’ maar ook dat heeft een soort motor nodig. Mijn motor bestaat voor een groot deel uit het feit dat ik flexibel ben. Met mijn flexibiliteit red ik me vrijwel overal uit maar tegelijkertijd is het ook weleens een valkuil.

Ik luister makkelijk tussen de regels door naar iemand, waardoor je niet alleen de woorden oppikt maar vooral juist alles wat diegene niet zegt. Dat schept een band, een basis maar het is ook heel handig, aanvoelen welke kant iemand op wil en zo handelen dat het vrij natuurlijk aanvoelt.

Soms is het ook lastig, met mijn kreten ‘ ja goed hoor’, ‘oh joh geeft niet’ of ‘ach ik red me wel’ maak ik me heel flexibel, heel klein. Dat maakt me op momenten dat ik er toch eigenlijk even niet zelf uitkom me even heel alleen voel. De kunst is om dan toch ook weer zo flexibel te zijn om naar iemand toe te stappen. Op dat gebied heb ik nog wat beweging te leren.

Verder is het vanuit creatief oogpunt gezien ook gewoon heel handig, net dat ene stapje verder levert HET moment op. Of een briljant idee verzinnen en dan halverwege erachter komen dat dat idee weer eens gigantisch veel werk is (welke gek begint hieraan?!) maar als het dan uiteindelijk klaar is daar weer hard om kunnen lachen, ook best flexibel, toch?

De uitdaging:

Tina Roth Eisenberg: 5 Rules for Making an Impact from 99U on Vimeo.

Natuurlijk heb je je beste eigenschap nodig om een goede ondernemer te kunnen zijn zou je denken. Maar soms vergeet je het of ben je er niet bewust van en heb je even iemand nodig die vraagt: ‘maar wat is nu jouw allerbeste eigenschap?’ Zo iemand is bijvoorbeeld Tina Roth Eisenberg, bedenker van mooie initiatieven zoals het blog Swissmiss en Creative Mornings (ook in Nederland!). Zij noemt het in haar presentatie superheropower.

Ze bespreekt vijf dingen die goed zijn om te onthouden als ondernemer op een inspirerende manier met -heel belangrijk- een goede dosis humor, want ‘don’t forget to play!’ Bekijk vooral de video!

Dus, wat is jouw allerbeste eigenschap en hoe zet je die in als ondernemer?

superheropower

Blog je mee over dit onderwerp? Dat kan door te schrijven, fotograferen of te tekenen zoals wij veelal doen maar andere manieren zijn meer dan welkom. Het gaat immers om het delen van inspiratie.

Hoe doe je mee?

Post vrijdag 6 maart a.s. de link van je eigen blogpost in een reactie onder deze blogpost en/of deel deze via twitter met de hashtag #kommaarop

6 gedachtes over “Wat is nu je allerbeste eigenschap?

Geef een reactie

