Uitgedaagd: Hippe bubbel of houvast?

 Agnes:

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Lachen en huilen tegelijk moet ik ervan. In de trein bijvoorbeeld pik je een hoop op, luister je soms zomaar noodgedwongen mee met zakelijke telefoongesprekken. Hilarisch vind ik dat en tegelijkertijd denk ik ‘in wat voor wereld leef jij?’ of de Grunneger in mij denkt ‘dou nou moar gewoon normoal’. Maar ach, iedereen heeft een wereldje waar hij of zij zich prettig in voelt, als dat eentje is waar in deze taal wordt  gepraat, prima.

Als ondernemer is het wel nodig dat je je bewust bent van gebruik van vaktaal en modetermen. Hoewel ik al bijna opgegroeid ben met ‘content’ is dat een woord wat ik lang niet altijd kan gebruiken. Ook al weet men misschien wel wat er mee bedoeld wordt, uiteindelijk wordt het verhaal er niet duidelijker op.

‘tja ik moet iets met content doen maar wat..’

Tekst, foto’s, video, tweets, je kunt het maar beter gewoon bij de naam noemen. Wij, vakmensen kunnen een foto of een tweet wel tot content rekenen maar niet iedereen denkt zo. Waar ik met mijn onderneming graag aan bij wil dragen is bewustzijn. Misschien is dat ook wel zo’n te algemene term maar het komt neer op aan iemand vragen: ‘hee heb je hier aan gedacht? Wist je dat dit en dit invloed heeft op dat en dat, houd je hier rekening mee?’ Het levert in de meeste gevallen dankbare ‘oja goed dat je het zegt’ en ‘oh nu snap ik hoe het werkt’ op.

Ik houd me dus vast aan mijn nuchtere Groninger die geregeld vraagt ‘ja wat bedoel je hier nu eigenlijk mee, Agnes?’ Mijn gekkigheid stop ik in mijn volgorde van woorden en zinnen en natuurlijk in tekeningen zoals deze. En bij tijd en wijle sparrr ik even in vaktaal met andere vakidioten, gelijkgestemden. Oh en kantoortaal, kan ik ook hoor maar nooit zonder lachen of hele rare bekken bij te trekken.

Tessa:

oma-

Met heel veel dank aan de liefste oma die zei ‘ohja, dat doe ik wel hoor!’ en toen ze de foto zag. Maar maak je dan ook nog een foto van hoe ik écht ben. Waarmee ze wat mij betreft precies de kern raakt.

Dus, oma, zoals ze écht is.
oma2

Nog meer bijdrages lezen?

Sonja van Vuren kraakt haar eigen vakgebied af, Karin Verheij deelt haar ‘hippe’ ervaringen en Eef Hermans schreef een microwoordenboek der hippe termen (voor de normale mensch).

to do

Doe je mee?

Hoe kijk jij tegen bovenstaand lijstje aan, is het een hippe bubbel of is het leidraad? Heb je toevoegingen? Wil je dingen schrappen? Er iets anders over zeggen?
Schrijf, fotografeer, teken, knip, plak, knutsel jouw antwoord op deze uitdaging.

Hoe doe je mee?

Post vrijdag 6 februari a.s. de link van je eigen blogpost in een reactie onder deze blogpost en/of deel deze via twitter met de hashtag #kommaarop

4 gedachtes over “Uitgedaagd: Hippe bubbel of houvast?

  1. Vergeet zeker de term ‘kortsluiten’ niet. Telkens ik dat hoor tijdens een sales gesprek, wil ik gewoon opstaan en de vergaderzaal uitwandelen. Om – ja – die arme verkoper er gewoon te laten zitten. Dat, of tenminste één keer uitleggen, dat kortsluiten neerkomt op dingen uitzetten, of zelfs een brandje veroorzaken.

    Like

Geef een reactie

